Monday, September 29, 2014

B COMPLEX (ASID FOLIK)

Sebut saja B complex semua orang akan kaitkan dengan asid folik..adakah anda tahu apa itu asid folik? asid folik adalah sejenis vitamin dalam kumpulan B. Ia wujud secara semulajadi sebagai Folat dalam kekacang, sayuran hijau dan beberapa jenis buah-buahan antaranya seperti buah delima. Dalam makanan berprotin seperti daging juga mngandungi kandungan asid folik yang tnggi dan sesetngah mkanan juga diperkayakan juga dengan asid folik.

Kandungan B Complex Shaklee adalah seperti berikut :


kandungan B complex terdiri daripada :
1. B1 ( Thiamin)
2. B2 (riboflovin)
3. B3 (niacin)
4. B5
5. B6 (pyridocin)
6. B12 (cobalamine)
7. Asid Folik
8. Asid Panthotenic
9. Biotin
B Complex ini mengandungi 9 jenis Vitamin B yang lengkap dan diperlukan oleh badan kita, dengan hanya satu tablet kita mampu merangkumi kesemua jenis vitamin B yang diperlukan oleh badan.

Vitamin B ( asid folik) VS Ibu Hamil:
Asid folik sangat diperlukan oleh ibu mngandung kerana dapat melindungi berlakunya bayi pramatang dan mengelakkan berlakunye masalah kepada janin. Dalam masa 12 minggu yang pertama otak bayi sedang berkembang dan keperluan asid folik amat diperlukan ketika ini.

Vitamin B juga membantu dalam proses kesuburan iaitu dalam penghasilan sperma yang berkualiti. selain itu, B complex juga dapat membantu dalam proses meningkatkan kandungan darah putih bagi pesakit yang mengalami kekurangan darah puith disebabkan oleh pengurangan pengambilan mkanan berzat seperti protien.





No comments:

Post a Comment

Followers

Search This Blog